Nemohli jsme si nevšimnout, že naše konkurence v obrovské míře využívá propagace svých služeb prostřednictvím slevových portálů. Běžné jsou nabídky typu „10x ošetření jakékoliv partie v délce 60 minut s 95% slevou“.

slevove-portaly

Pokud se podíváme, kolik lidí takového nabídky využije (odhadem 200 lidí), pak prostou matematikou si můžete spočítat, kolik času kosmetický salón potřebuje, aby tyto služby odvedl… dva tisíce hodin čistého času ošetření. Z praxe víme, že hodinové ošetření vyžaduje při nejlepším 1,5 hodiny času salónu (příprava lůžka, příprava nástrojů, čištění prostředí, konzultace atd…). Vychází nám tedy číslo tři tisíce hodin. Většina kosmetických salónů využívá vždy jen jedno lůžko pro odbavení klientů, kteří si dané služby objednali. Lze tedy jednoduše dopočítat, kolik dní (jeden pracovní den takto vytíženého studia předpokládáme v délce 12 hodin) bude salonu trvat, aby všech 200 klientů obsloužil – 250 dnů (3000/12). Již nyní Vám musí být jasné, že tento model je pro salóny likvidační. Žádný kosmetický salón totiž není schopen finančně ustát situaci, kdy více než dvě třetiny dní v roce má tržby ve výši jen 5 % (a to nepočítáme provizi slevového portálu) a přitom musí odvést 100procentní zákrok či službu.

Pokud se jakýkoliv salon chytne do této pasti, čeká ho nemilosrdná sestupná spirála v této podobě: nabídka na slevovém portálu – nízké tržby – frustrace – špatně odvedená práce – špatné reference, tedy žádní noví klienti mimo slevové portály – další nabídka na slevovém portálu – nízké tržby… krach.

sestupna spirala

Sami jsme si v letech 2011 až 2012 služby slevových portálů vyzkoušeli, víme tedy, jaká je v této oblasti situace.

Slevové portály razily od začátku svého fungování ideu, kterou lze charakterizovat zjednodušeně takto: dejte nabídku na náš slevový portál s velkou slevou, získáte tak mnoho nových zákazníků, kteří si vyzkouší vaše služby/výrobky, a část z nich se k vám bude vracet již za plné ceny. Bohužel tento model nikdy nefungoval, jelikož se v ČR objevilo v krátké době příliš mnoho slevových portálů, tedy příliš mnoho podobných nabídek s drtivými slevami. Navíc podnikatelé začali své nabídky na slevových portálech opakovat. To zapříčinilo, že si zákazníci na slevové portály zvykli a s myšlenkou „počkám, až zase něco vyleze se slevou“ začali dokola navštěvovat několik podniků bez toho, že by u nich kdykoliv zaplatili plnou cenu. Tím podniky nevědomky poslali do sestupné spirály popsané výše.

Velice rychle nám tedy došlo, že pokud chceme odvádět kvalitní službu, garantovat její účinnost a vše provádět s maximální spokojeností klientů, tak se musíme slevovým portálům vyhnout. Proto Vám nyní můžeme slíbit, že naše služby již nikdy na slevových portálech nenajdete.

 

Na Západě se již z této noční můry probudili

Všechny slevové portály fungující v ČR mají za vzor společnost Groupon, která vznikla v USA v roce 2008. Růst této společnosti lze charakterizovat jako start rakety. V roce 2011 vstoupila na burzu a její akcie se prodávaly za 26 dolarů za kus (přibližně 470 Kč dle tehdejšího kurz). Po společnosti Google šlo o největší finanční úspěch v historii amerických technologických firem. Dnes (září 2015) se akcie Grouponu prodávají za tři dolary  (zhruba 72 korun dle dnešního kurzu). Jde o propad ve výši 85 procent. Dnes Groupon propouští své zaměstnance, stahuje se ze zahraničních trhů a prohlubuje ztrátu.

A jaký je toho všeho důvod?

Je velice prostý – na Západě podnikatelé poznali a dokázali si udržet cenu svých služeb/výrobků. Spočítali si, co by je čekalo, kdyby všichni začali využívat slevové portály. Odmítli proto tento model a rozhodli se jít vlastní cestou, která se krátkodobě zdá obtížnější, ale dlouhodobě rozhodně výhodnější.

Dnes již nabídky na Grouponu tolik netáhnou. Ty nejlepší služby/výrobky na něm najít nelze, což už lidi netáhne.

Raději si tedy zaplatí kvalitu za plnou cenu…

Výhled u nás

Salónům, které inzerují na slevových portálech pravidelně a řítí se do sestupné spirály (nebo v ní již jsou), přejeme, aby se z ní pokud možno co nejrychleji dostaly a podařil se jim návrat k standardnímu modelu fungování s mnoha spokojenými klienty.

Klientům, kteří zvažují využití masivně zlevněných nabídek těchto salónů, pak přejeme šťastný výběr a doporučujeme jim, aby si zakoupili i službu u některého ze salónů, které na slevových portálech neinzerují. Zjistí pak, jak tyto zákroky mohou být účinné, pokud se provedou správně neunavenými pracovníky, v potřebném čase a správnou technikou.